Åk 9
4. Repetition
V.13
Tisdag: PROV på kapitel 4
Rubrik 5.1: Taluppfattning och tals användning
- Arbeta i er matematikbok (eller digitala bok) med kapitel 5.1, minst en nivå.
- Arbeta i kunskapsmatrisen för att fylla med minst E i åk 7, 8 och 9 för detta område
- Mer: Arbeta i Formula 9 med motsvarande kapitel eller arbetsblad som finns i klassrummet.
Mål:
- Reella tal och deras egenskaper samt deras användning i vardagliga och matematiska situationer.
- Talsystemets utveckling från naturliga tal till reella tal. Metoder för beräkningar som använts i olika historiska och kulturella sammanhang.
- Tal i potensform. Grundpotensform för att uttrycka små och stora tal samt användning av prefix.
- Centrala metoder för beräkningar med tal i bråk- och decimalform vid överslagsräkning, huvudräkning samt vid beräkningar med skriftliga metoder och digital teknik. Metodernas användning i olika situationer.
- Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar i vardagliga och matematiska situationer och inom andra ämnesområden.
V.14
Tisdag: PROV på Taluppfattning och tals användning
Rubrik 5.2: Algebra
- Arbeta i er matematikbok (eller digitala bok) med kapitel 5.2, minst en nivå
- Arbeta i kunskapsmatrisen för att fylla med minst E i åk 7, 8 och 9 för detta område
- Mer: Arbeta i Formula 9 med motsvarande kapitel eller arbetsblad som finns i klassrummet.
Mål:
- Innebörden av variabelbegreppet och dess användning i algebraiska uttryck, formler och ekvationer.
- Algebraiska uttryck, formler och ekvationer i situationer som är relevanta för eleven.
- Metoder för ekvationslösning.
- Hur mönster i talföljder och geometriska mönster kan konstrueras, beskrivas och uttryckas generellt.
- Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i olika programmeringsmiljöer.
V.16
Tisdag: PROV på Algebra
Rubrik 5.3: Geometri
- Arbeta i er matematikbok (eller digitala bok) med kapitel 5.3, minst en nivå
- Arbeta i kunskapsmatrisen för att fylla med minst E i åk 7, 8 och 9 för detta område
- Mer: Arbeta i Formula 9 med motsvarande kapitel eller arbetsblad som finns i klassrummet.
Mål:
- Geometriska objekt och deras inbördes relationer. Geometriska egenskaper hos dessa objekt.
- Avbildning och konstruktion av geometriska objekt, såväl med som utan digitala verktyg. Skala vid förminskning och förstoring av två- och tre-dimensionella objekt.
- Likformighet och symmetri i planet.
- Metoder för beräkning av area, omkrets och volym hos geometriska objekt, samt enhetsbyten i samband med detta.
- Geometriska satser och formler och behovet av argumentation för deras giltighet.
V.17
Tisdag: PROV på Geometri
Rubrik 5.4: Samband och förändring
- Arbeta i er matematikbok (eller digitala bok) med kapitel 5.4, minst en nivå
- Arbeta i kunskapsmatrisen för att fylla med minst E i åk 7, 8 och 9 för detta område
- Mer: Arbeta i Formula 9 med motsvarande kapitel eller arbetsblad som finns i klassrummet.
Mål:
- Procent för att uttrycka förändring och förändringsfaktor samt beräkningar med procent i vardagliga situationer och i situationer inom olika ämnesområden.
- Funktioner och räta linjens ekvation. Hur funktioner kan användas för att, såväl med som utan digitala verktyg, undersöka förändring, förändringstakt och samband.
V.18
Tisdag: PROV på samband och förändring
Rubrik 5.5: Sannolikhet och statistik
- Arbeta i er matematikbok (eller digitala bok) med kapitel 5.5, minst en nivå
- Arbeta i kunskapsmatrisen för att fylla med minst E i åk 7, 8 och 9 för detta område
- Mer: Arbeta i Formula 9 med motsvarande kapitel eller arbetsblad som finns i klassrummet.
Mål:
- Likformig sannolikhet och metoder för att beräkna sannolikheten i vardagliga situationer.
- Hur kombinatoriska principer kan användas i enkla vardagliga och matematiska problem.
- Tabeller, diagram och grafer samt hur de kan tolkas och användas för att beskriva resultat av egna och andras undersökningar, såväl med som utan digitala verktyg. Hur lägesmått och spridningsmått kan användas för bedömning av resultat vid statistiska undersökningar.
- Bedömningar av risker och chanser utifrån datorsimuleringar och statistiskt material.
V.19
Tisdag: PROV på Sannolikhet och statistik
Rubrik 5.6: Problemlösning
- Arbeta i er matematikbok (eller digitala bok) med kapitel 5.6, minst en nivå
- Arbeta i kunskapsmatrisen för att fylla med minst E i åk 7, 8 och 9 för detta område
- Mer: Arbeta i Formula 9 med motsvarande kapitel eller arbetsblad som finns i klassrummet.
Mål:
- Strategier för problemlösning i vardagliga situationer och inom olika ämnesområden samt värdering av valda strategier och metoder.
- Matematisk formulering av frågeställningar utifrån vardagliga situationer och olika ämnesområden.
- Enkla matematiska modeller och hur de kan användas i olika situationer.
- Hur algoritmer kan skapas, testas och förbättras vid programmering för matematisk problemlösning.
V.20
Tisdag: PROV på problemlösning
4. geometri
V.6
BAS: s.92 - 94
Z-bok: s.176 - 182
Rubrik 4.1
Gör en av följande punkter:
- Matematik BAS: Alla uppgifter
- ETT: alla
- TVÅ: alla
- TRE: alla
Mål:
- Kunna rita symmetrilinjer i objekt
- Veta skillnaden mellan spegelsymmetri och rotationssymmetri
V.7
BAS: s.95 - 99
Z-bok: s.183 - 187
Rubrik 4.2
Gör en av följande punkter:
- Matematik BAS: Alla uppgifter
- ETT: Alla
- TVÅ: Alla
- TRE: Alla
Mål:
- Beräkningar med längdskala, areaskala, volymskala
V.8
BAS: s.100 - 104
Z-bok: s.188 - 194
Rubrik 4.3
Gör en av följande punkter:
- Matematik BAS: Alla uppgifter
- ETT: alla
- TVÅ: alla
- TRE: alla
Mål:
- Lösa ekvationer med flera nämnare
- Utföra korsmultiplikation
V.10
BAS: s.105 - 109
Z-bok: s.195 - 200
Rubrik 4.4
Gör en av följande punkter:
- Matematik BAS: Alla uppgifter
- ETT: alla
- TVÅ: alla
- TRE: alla
Mål:
- Veta vad likformighet är
- Hantera topptriangelsatsen
V.11
BAS: s.110 - 114
Z-bok: s.201 - 206
Rubrik 4.5
Gör en av följande punkter:
- Matematik BAS: Alla uppgifter
- ETT: alla
- TVÅ: alla
- TRE: alla
Mål:
- Hantera Pythagoras sats
V.12
Repetition av volym.
Uppgifter läggs i Teams samt delas ut
Mål:
- Hantera volymberäkningar på alla olika geometriska kroppar som finns i formelbladet
Träna inför prov:
BAS: s.115 - 117 Blandade uppgifter
Z-bok: s.207 - 209 Blandade uppgifter
Läs sammanfattningen s.219
Övningsprov
V.13
PROV: tisdag
3. Algebra
V.50
BAS: s.61 - 64
Z-bok: s.124 - 129
Rubrik 3.1
Gör en av följande punkter:
- Matematik BAS: Alla uppgifter
- ETT: alla
- TVÅ: alla
- TRE: alla
Mål:
- Teckna uttryck
V.51
BAS: s.65 - 69
Z-bok: s.130 - 135
Rubrik 3.2
Gör en av följande punkter:
- Matematik BAS: Alla uppgifter
- ETT: Alla
- TVÅ: Alla
- TRE: Alla
Mål:
- Förenkla uttryck med parenteser
V.2
BAS: s.70 - 74
Z-bok: s.136 - 141
Rubrik 3.3
Gör en av följande punkter:
- Matematik BAS: Alla uppgifter
- ETT: alla
- TVÅ: alla
- TRE: alla
Mål:
- Lösa ekvationer
V.3
BAS: s.75 - 82
Z-bok: s.142 - 152
Rubrik 3.4 & 3.5
Gör en av följande punkter:
- Matematik BAS: Alla uppgifter
- ETT: alla
- TVÅ: alla
- TRE: alla
Mål:
- Lösa problem med hjälp av ekvationer, t ex procent
- Hantera proportioner
V.4
BAS: s.83 - 86
Z-bok: s.87 - 103
Rubrik 3.6 & Blandade uppgifter
Gör en av följande punkter:
- Matematik BAS: Alla uppgifter
- ETT: alla
- TVÅ: alla
- TRE: alla
Mål:
- Lösa ekvationssystem
Träna inför prov:
BAS: s.87 - 91 Blandade uppgifter
Z-bok: s.104 - 109 Blandade uppgifter
Läs sammanfattningen s.172 - 173
Övningsprov
V.5
PROV: tisdag
2. samband och förändring
V.45
BAS: s.36 - 40
Z-bok: s.68 - 75
Rubrik 2.1
Gör en av följande punkter:
- Matematik BAS: Alla uppgifter
- ETT: alla
- TVÅ: alla
- TRE: alla
Mål:
- Beräkna procent och promille i andelar
- Hantera mer 100%
- Skillnad mellan procent och procentenheter
V.46
BAS: s.41 - 45
Z-bok: s.76 - 86
Rubrik 2.2 & 2.3
Gör en av följande punkter:
- Matematik BAS: Alla uppgifter
- ETT: 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 61, 62, 63, 64, 65
- TVÅ: 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 66, 67, 68, 69, 70
- TRE: 52, 53, 54, 56, 57, 58, 59, 71, 72, 73, 74, 75
Mål:
- Användning av förändringsfaktor
- Beräkna upprepade förändringar
- Vad är en funktion?
- Hantera ett koordinatsystem, placera ut (x,y)
- Rita grafer i ett koordinatsystem
V.47
BAS: s.46 - 55
Z-bok: s.87 - 103
Rubrik 2.4 & 2.5
Gör en av följande punkter:
- Matematik BAS: Alla uppgifter
- ETT: alla
- TVÅ: alla
- TRE: alla
Mål:
- Hantera linjära funktioner
- Begreppen oberoende och beroende variabel
- Variablerna k och m, vad är det?
- Avgöra vilken funktion som tillhör vilken graf
- Tillämpning av linjära funktioner
V.48
Förmågor i fokus s.115, 117, 118, 119
Läs sammanfattningen s.120 - 121
V.49
BAS: s.56 - 60 Blandade uppgifter
Z-bok: s.104 - 109 Blandade uppgifter
s. 110 - 113: Träna samband & förändring, utveckla samband & förändring
Övningsprov
V.50
PROV: tisdag för alla
1. Taluppfattning
V.35
BAS: s.4 - 8
Z-bok: s.8 - 14
Rubrik 1.1
Gör en av följande punkter:
- Matematik BAS: Alla uppgifter
- ETT: Alla
- TVÅ: Alla
- TRE: Alla
Mål:
- Potenser; grundpotensform
- Prioritering
V.36
BAS: s.9 - 14
Z-bok: s.15 - 19
Rubrik 1.2
Gör en av följande punkter:
- Matematik BAS: Alla uppgifter
- ETT: 37, 38, 39, 41, 42, 44, 45
- TVÅ: 47, 48, 49, 50, 51, 53, 54
- TRE: 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62
Mål:
- Förkorta/förlänga bråk
- Hantera de fyra räknesätten i bråk
V.37
BAS: s.15 - 17
Z-bok: s.20 - 26
Rubrik 1.3
Gör en av följande punkter:
- Matematik BAS: Alla uppgifter
- ETT: 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75
- TVÅ: 76, 77, 78, 79, 80, 81, 83, 84, 86, 87
- TRE: 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99
Mål:
- Hantera negativa tal i de fyra räknesätten
- Potenser med negativ bas
V.38
BAS: s.18 - 19
Z-bok: s.27 - 31
Rubrik 1.4
Gör en av följande punkter:
- Matematik BAS: Alla uppgifter
- ETT: 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108
- TVÅ: 109, 110, 111, 112, 114, 115, 116, 117
- TRE: 118, 119, 121, 123, 124, 125, 126
Mål:
- Hantera potenser i division och multiplikation
V.39
BAS: s.20 - 24
Z-bok: s.32 - 37
Rubrik 1.5
Gör en av följande punkter:
- Matematik BAS: Alla uppgifter
- ETT: 127, 128, 129, 130, 131, 132, 134, 135, 136
- TVÅ: 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 145
- TRE: 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 156
Mål:
- Små tal som potenser
V.40
BAS: s.25 - 28
Z-bok: s.38 - 42
Rubrik 1.6
Gör en av följande punkter:
- Matematik BAS: Alla uppgifter
- ETT: 157, 158, 159, 161, 162, 163
- TVÅ: 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170
- TRE: 171, 172, 173, 174, 175, 176, 177
Mål:
- Räkna med grundpotensform
V.41
BAS: s.29 - 32
Z-bok: s.43 - 49
Rubrik 1.7
Gör en av följande punkter:
- Matematik BAS: Alla uppgifter
- ETT: 178, 179, 180, 181, 182, 183, 185, 186, 187
- TVÅ: 188, 189, 190, 192, 193, 194, 195, 197
- TRE: 198, 199, 201, 202, 203, 204, 205, 206, 207
Mål:
- Kvadratrötter
V.42
PROV: tors, fre
V.43
EU Code Week: Programmering